Na etapie podejmowania decyzji przez firmę o uruchomieniu swojej strony internetowej, nieczęsto zdarza się, aby jednocześnie był rozważany wybór firmy hostującej już gotową stronę. Jest to oczywiście spore uogólnienie i skłonny jestem przyznać, że w przypadku większych projektów, jak najbardziej jest to ujmowane zarówno w kosztorysie, jak i traktowane jako jeden z etapów prac nad stroną.
Natomiast w przypadku mniejszych firm najczęściej decyzja ta jest odkładana na później, jak już strona będzie gotowa. Zdarza się dość często, że firma której zlecamy wykonanie strony www proponuje swój hosting. Bywa jednak i tak, że zostajemy z tym problemem i musimy się sami rozejrzeć za miejscem na jakimś serwerze.
Na co więc warto zwrócić uwagę, przy wyborze firmy i usługi z jej oferty? Myślę, że można by tu wymienić kilka punktów, przy czym trzy pierwsze z nich określiłbym, jako te najważniejsze.
- bezpieczeństwo
- szybkość działania
- kopia zapasowa
- support
- firma
- cena
Bezpieczeństwo
Z punktu widzenia działalności firmy punkt niezwykle istotny. Wszelkie tajemnice firmowe powinny być chronione w skrajnie możliwy sposób, gdyż ich wyciek może skutkować często poważnymi konsekwencjami. Nierzadko słyszy się o wszelkiego rodzaju włamaniach na serwery, kradzieży danych, czy po prostu ich zniszczeniu. Nie należy tego w żaden sposób lekceważyć. Mogłoby się wydawać, że w przypadku mniejszych firm, nie ma to aż takiego znaczenia, wszak ich strona zawiera jedynie prezentację ich usług i jest w pełni jawna. Często jednak zdarza się, że usługi hostingowe są łączone z utrzymaniem poczty firmowej. Włamanie zaś na skrzynki pocztowe i np. wysyłka nieprawdziwych informacji w imieniu firmy, może już poważnie zaszkodzić jej wizerunkowi, a nawet skutkować konsekwencjami prawnymi.
Sprawa jest jeszcze poważniejsza, gdy w ramach strony przetrzymujemy np. bazę adresów e-mail do wysyłki newsletterów, czy dane naszych kontrahentów (prowadzimy sklep on-line). Utrata tych danych może poważnie odbić się na przychodach firmy… Dane wrażliwe to w dzisiejszych czasach realne przełożenie na zyski, powinny być bardzo dobrze chronione.
Nawet w sytuacji, gdy reprezentujemy niewielką firmę, nie wydaje się rozsądne podchodzenie do bezpieczeństwa na zasadzie: „a kto mi się tam włamie, niczego przecież tam nie mam…” i zdecydowanie się na miejsce na serwerze znajomego, który ma uruchomiony został w garażu.
Warto pamiętać o tym, że profesjonalne firmy ustawicznie dbają o bezpieczeństwo swoich serwerów. Zapewniają stałe, bieżące aktualizacje oprogramowania na nich, zapobiegając powstawaniom luk bezpieczeństwa. Skanery antywirusowe, antyspamowe posiadają aktualne bazy szkodliwego oprogramowania i niebezpiecznych adresów IP. I co równie istotne całodobową opiekę doświadczonych administratorów. Jednak to nie wszystko: nie zapominajmy o stałej konserwacji i wymianie samego sprzętu, tak aby zapewnić bezawaryjną pracę urządzeń hostujących. Wszystko to ma na celu zminimalizowanie wszelki zagrożeń bezpieczeństwa naszych danych.
Szybkość działania
Mimo stałej rozbudowy infrastruktury sieciowej, zwiększania się transferów i dostępności internetu, zdarza się oczekiwać długo na załadowanie się strony. Jako odbiorca możemy poczuć się zirytowani taką sytuacją, ostatecznie opuszczając witrynę. Patrząc z punktu widzenia właściciela strony, taka sytuacja jest dla nas niedopuszczalna. Nie chcemy przecież tracić potencjalnego klienta!
Musimy zatem zadbać o to, aby wybierając firmę hostingową zdecydować się na taka, która zapewnia szybkie i wydajne serwery. To jednak nie wszystko, musimy również wybrać odpowiednią dla nas usługę. Co to oznacza? Jeśli dysponujemy niewielką stroną możemy zdecydować się na hosting współdzielony (shared hosting). Usługa taka charakteryzuje się tym, że w ramach serwera jest uruchomionych X stron klientów. Liczba ta bywa różna, zależnie od typu serwera. Niemniej jednak firma hostingowa dba o to, aby nie było ich zbyt wielu i został zapewniony odpowiedni margines bezpieczeństwa działania, w przypadku wzrostu obciążenia na takich serwerach. Niestety zdarza się w mniejszych firmach hostingowych, że serwery są „przeładowywane” kontami klientów, co sprawia, że de facto spada wydajność strony każdego z nich. Może zdarzyć się też tak, że nasza strona z czasem zacznie generować coraz większe obciążenie i zostaniemy poproszeni o usługodawcę o wykupienie droższego pakietu.
Planując uruchomienie rozbudowanej strony, czy np. sklepu on-line warto od razu zastanowić się nad serwerem VPS, czy serwerem dedykowanym, na którym będziemy mieli do dyspozycji znacznie większe zasoby serwera do wykorzystania, znaczne możliwości samodzielnej administracji takim serwerem.
Oczywiście dla jeszcze bardziej wymagających klientów dodatkowo można myśleć o uruchomieniu strony (lub części jej zasobów) w chmurze publicznej lub prywatnej. Naturalnie z naszymi wzrastającymi wymaganiami idzie w górę również cena utrzymania serwerów.
Warto tu również wspomnieć o innych warunkach technicznych, które mogą determinować wybór pakietu hostingowego:
- potencjalna liczba użytkowników,
- przestrzeń dyskowa przeznaczona na stronę www,
- obciążenie generowane przez witrynę: np. generowanie raportów, obsługa konkursów dla dużej ilości użytkowników,
- transfer i jego rozkład dobowy,
- wymagane SLA,
- gwarancje bezpieczeństwa danych.
Im bardziej będzie nasza witryna rozbudowana, tym powyższych punktów może być więcej.
Kopie bezpieczeństwa
Niby wszyscy wiedzą, że należy je wykonywać, ale kto je tak naprawdę wykonuje? Myślę, że każdy kto choć raz stracił swoje dane! Ilość pracy i kosztów jakie należy włożyć w ich odzyskanie, znacznie przekracza koszty utrzymania kopii bezpieczeństwa.
Jeśli mówimy o samym hostingu, przy wyborze usługodawcy warto uzyskać odpowiedzi na pytania:
- jak często są wykonywane kopie bezpieczeństwa?
- jaki zakres danych przechowywanych na serwerze obejmują: strona www, poczta, ftp?
- w jaki sposób możemy uzyskać do nich dostęp?
Im bardziej zaawansowaną tworzymy stronę, tym bardziej proces tworzenia (np. częstotliwość) i przechowywania powinny być rozbudowane. Pozwoli to w przypadku wystąpienia utraty danych (awaria sprzętu, działania czynników zewnętrznych) na odzyskanie jak najbardziej kompletnej i aktualnej wersji strony.
Support – pomoc techniczna
Jest to również jeden z elementów jaki warto wziąć pod uwagę wybierając dostawcę usługi. Przy poważniejszych problemach i tak nie obejdzie się bez interwencji administratora, jest jednak wiele problemów z którymi borykają się szczególnie mniejsze firmy uruchamiając swoją pierwszą stronę. Można by tu wymienić:
- w jaki sposób należy połączyć się z serwerem w celu umieszczenia na nim strony lub dodatkowych plików?
- przypisanie domeny internetowej do konta hostingowego,
- pobranie kopii bezpieczeństwa,
- konfiguracja poczty e-mail,
- sposób korzystania z serwera ftp (może być osobną usługą).
Pomoc on-line wydaje się w tyakich przypadkach idealnym rozwiązaniem. Jej dostępność można sprawdzić bezpośrednio na stronie usługodawcy lub w ramach jej helpdesk’u – rozbudowanego z pewnością o system tworzenia zgłoszeń.
Zdarzają się również takie problemy jak konieczność zainstalowania dodatkowych bibliotek, niezbędnych do działania strony, zarządzanie autoryzowanymi adresami IP do połączeń z serwerem, autoryzacja strefowa użytkowników, czy zarządzanie bazą danych. Są to już jednak zagadnienia dla trochę bardziej zaawansowanych użytkowników. Niemniej jednak warto wiedzieć, że w przypadku wystąpienia jakichkolwiek problemów można zwrócić się do kompetentnej osoby w firmie hostingowej i uzyskać stosowną pomoc. Tu warto sprawdzić, czy pomoc administratorów jest 24/7, jaki jest czas reakcji na awaryjne zgłoszenia (z pewnym marginesem błędu), jakie usługi wchodzą w skład pomocy oferowanej przez administratorów.
Firma
Ten punkt dotyczy tylko jednej rzeczy: prestiżu firmy hostingowej. Warto rozeznać się w rynku, poczytać opinie innych osób na temat firmy, którą chcemy wybrać i spróbować sobie na tej podstawie wyrobić sobie własną. Oczywiście będzie to jedynie opinia na podstawie innych opinii, gdyż współpracę chcemy dopiero rozpocząć. Musimy tu więc być ostrożni, a nie bezkrytycznie wierzyć, we wszystko co czytamy lub słyszymy na temat danej firmy. Opinie negatywne zdarzają się zawsze – sprawdzamy jednak ich tematykę, czego dotyczyły problemy i dlaczego klient był niezadowolony. Zapoznajmy się również z opiniami pozytywnymi – co odbiorcy usługi uznali za plusy.
Natomiast jeśli mamy do czynienia w przeważającej części z opiniami negatywnymi, raczej powinniśmy zrezygnować z takiego wyboru.
Cena
No cóż… Cena usługi jest często względna. Chyba najlepiej będzie zapoznać się z cennikiem jak największej liczby usługodawców i zakresem świadczonych usług w danej cenie. Moim zdaniem najlepiej wybrać coś po środku. Najczęściej w takiej grupie znajdą się firmy o dość ugruntowanej pozycji na rynku, które swoje cenniki wypracowaly przez lata współpracy. Usługi najtańsze często mogą rozczarować, mimo iż lista „dodatkowych opcji” przy takich cennikach może być imponująca. Natomiast na usługi z najwyższej półki zawsze mamy czas się przenieść o ile tylko nasza strona odniesie sukces i nasze wymagania dotyczące usługi hostingowej wzrosną.